Jump to content
Konus

Elementarz RP - Konus

Recommended Posts

Witam nowych użytkowników Oesis ?

Jak wszyscy wiemy serwer jest otwarty dla wszystkich graczy, dla starych wyg jak i początkujących na Polskiej scenie Role Play więc postanowiłem wam udostępnić moje parę lat które spędziłem w fikcyjnym świecie. Poradnik kieruje dla nowych użytkowników jak i do osób które grają trochę już na serwerze Role Play lecz brakuje im tego czegoś tak zwanej smykałki do upiększenia naszej imersyjnej rozgrywki. życzę miłej lektury.

 

Podstawy RP

Role Play(RP) w wolnym tłumaczeniu "Gra Roli" (Inaczej gra fabularna) - Za górami za lasami w tawernach fanatycy fikcyjnych gier fabularnych spotykali się w tawernach przy ogromnych ławach z stołami po czym wybierali prowadzącego gry (GM) i rozpoczynali grę narracyjną pomiędzy sobą. Dzisiejsze /me to był człowiek prowadzący swoją postać a /do to tak zwany GM który prowadziła całą grę to on decydował co się stanie za winklem i w jego ramionach leżała cała rozgrywka lecz nie do końca ponieważ używano kości do gry które wyznaczały wynik gry. Aktualnie znajdujemy się w uniwersum gry Grand Theft Auto V gdzie nasz świat mamy w wymiarze 3D i nie musimy rysować map na kartkach a potem spotykać się w różnych pubach. W realiach serwera Oesis musimy stworzyć własną postać która nie zawsze jest idealna, przecież każdy ma jakieś wady a następnie zaplanować swój cel na rozgrywkę wielogodzinną która ma nam sprawiać przyjemność a nie dołować czy też przymuszać do gry.

 

Tryb RP w rozgrywce, w Oesis AltV jest niczym innym jak jedną wielką grą aktorską w świecie 3D jest to taki globalny teatr tylko każdy jest reżyserem a zarazem aktorem. Wcielając się w naszą postać która przemierza zaludnione centra Los Santos stajemy się inteligentom częścią miasta to my decydujemy co się stanie z nami i z otoczeniem w którym się znajdujemy lecz musimy pamiętać żeby nie ingerować bez czyjejś zgody w jego otoczenie. Od momentu pojawienia się na wirtualnej mapie serwera jesteśmy w stanie zrobić wszystko, tak wszystko - widzisz ten papierek który leży obok pełnego śmietnika? możesz go zawsze podnieść i wyrzucić do innego śmietnika znajdującego się zaraz obok albo, albo patrz, widzisz to? taak to jest piłka możesz sobie ją wziąć i poodbijać od ściany... hmm coś się ta piłka nie rusza, prawda? no właśnie u mnie się ona rusza a u ciebie nie to znaczy że chyba masz słabą wyobraźnie. Jesteśmy w grze nie wszystko jesteśmy w stanie wyregulować za pomocą skryptów musisz pamiętać że wyobraźnia jest kluczem do dobrej zabawy jeśli dobrze sobie czegoś nie wyobrazisz to nadal dla ciebie to będzie przedmiot w grze a nie coś czym możesz się pobawić i sprawi ci to przyjemność a przy okazji twoja postać będzie poznawać nowe rzeczy związane z światem który ją otacza. Również możemy pracować jak to w realiach prawdziwego życia człowiek musi pracować żeby mieć jak żyć tak samo na serwerze, twoja postać musi mieć gdzie spać, co jeść i musi się czymś poruszać po wielkim mieście i jego terenach wiejskich, i teraz dochodzimy do pięknego uroku rozgrywki Role Play możesz pracować gdzie tylko chcesz, możesz zasiąść w radiowozie policyjnym czy karetce również jeśli dobrze twoja postać zna się na mechanice może zostać mechanikiem bądź pracować w gastronomi. Jak kreujesz swoją postać to leży po twojej stronie możesz być każdym, czarnuszkiem biegającym po cornerach(miejsca w które dilerzy są wysyłani żeby sprzedawać narkotyki) i sprzedającym dragi czy też biznesmenem możesz otworzyć własny biznes lub uganiać się za złodziejaszkami jako stróż prawa. Wszystko leży w twoich rękach.
 

Przejdźmy teraz do bardziej istotnych rzeczy związanych z Role Playem, cała rozgrywka toczy się w dwóch sferach, ic - sfera związana z twoją postacią w rozwinięciu in character, oraz ooc - czyli my i nasza cała wiedza którą posiadamy, komunikując się drogą ooc komunikujemy się z drugim graczem a nie jego postacią. a więc wychodzi na to że nasza postać wie tylko o tym co przeżyła wliczając w to jej historie nie możemy mieszać rzeczy ooc z ic, ooc wykorzystujemy wtedy kiedy przykładowo rozmawiamy z swoim znajomym przez teamspeak 3 lub discord'a jeśli gramy z znajomym i chcemy żeby podjechał pod nas samochodem musimy to zakomunikować w grze, przykładowo zadzwonić do niego w grze nigdy nie piszemy do niego prywatnych wiadomości do tego typu spraw ponieważ podchodzi to pod tak zwany metagaming czyli wykorzystywanie informacji ooc w ic. Do tego dochodzi słynna zasada szanowania życia przez nasza postać, jeśli siedzimy w jakimś barze gdzie atmosfera jest mocno zakrapiana i czasami dochodzi do bójek, musimy pamiętać o tym że nasza postać odczuwa strach, przykładowo jeśli pijana osoba w klubie wyciągnie do ciebie nóż twoja postać musi mieć z tyłu głowy że może stracić swoje życie a nie stanąć rozłożyć ręce i powiedzieć krótkie nie boje się ciebie.


Przejdźmy do najważniejszego punktu naszej zabawy w wirtualnym świecie czyli grze opisowej, ponieważ owe komendy będą niezbędne do gry a mowa tutaj o /me i /do.
 

Komendy /me używamy, aby opisać wszystkim dookoła co w tej chwili nasza postać robi, jak się zachowuje. Tutaj ważna rzecz - ograniczamy się do zachować obserwowalnych, a czasem animacja może załatwić całą sprawę za nas. Komendy używamy w następujący sposób: /me [wykonywana czynność w trzeciej osobie].

Przykład dla postaci o imieniu i nazwisku Jacob_Terry

/me Unosi kąciki ust ku górze w tym samym czasie wystawia przed siebie swoją prawą rękę.
Tekst który się wyświetli:

**Jacob_Terry Unosi kąciki ust ku górze w tym samym czasie wystawia przed siebie swoją prawą rękę.**

Przykład nieprawidłowego użycia komendy /me

/me jest głupi
Nie jest to żadna obserwowalna reakcja/zmiana.
Co jednak zrobić, jeśli chcemy opisać otaczające nas środowisko? Bądź jeśli chcemy opisać stan np. nieprzytomnej postaci? Z pomocą przychodzi nam wówczas komenda /do. Komendy tej zatem używamy do opisu wszystkiego co nas otacza, przytoczenie jakichś realiów, które są powszechnie znane etc. Teraz kilka przykładów komendy /do:

/do Na ścianie wisi karteczka "Otwarte od 18:00" 
Tekst wyświetlany:
**Na ścianie wisi karteczka "Otwarte od 18:00"**

/do John macha do Jacob'a
Do tego służy komenda /me - nie jest to poprawne użycie komendy /do.

Jak wspomniałem wcześniej - /do należy zastosować również w przypadku opisywania stanu, w jakim się znajdujemy. Doskonałym przykładem jest sytuacja, kiedy przyjeżdża karetka do naszej nieprzytomnej postaci, która powiedzmy - została pobita - i musimy reagować na akcje, które odgrywa paramedyk.

B - nasza postać
A - paramedyk

A: **Jakie ciśnienie tętnicze? (John_Smith)**
B:**120/80 (Jacob_Terry)**
A:**Oddech w porządku? (Jacob_Terry)**
B:**Tak (Mike_Stone)**

Oczywiście medyk wcześniej odegra stosownie na /me wszelkie akcje, niezbędne do przeprowadzenia badania ciśnienia, czy sprawdzenie oddechu.

 

Początkowi gracze powinni zapoznać się tzw. pojęciami RP. Jest ich kilka i zostały stworzone po to, aby nowi gracze łatwiej przyswoili realia RP, jak mają się zachować, a jak nie. Poniżej postaram się pokrótce opisać każde z nich.

BH (Bunny Hop) - jest to używanie ciągłego skoku w celu szybszego znalezienia się w danym miejscu.
PG (Power Gaming) - definiuje się to jako zmuszanie kogoś do akcji RP. Przykład : ''/me uderza Alexa, tak mocno że wybija mu dwa zęby a on traci przytomność".
MG (Meta Gaming) - Tak jak wcześniej wspomniałem. Jest to wykorzystywanie informacji OOC w IC.
CK (Character Kill) - jest to nic innego jak permanentne uśmiercenie swojej postaci..
CK2 (Car Killing) - jest to najeżdżanie na osobę, w celu wbicia jej BW*
CN (Celebrity Name) - nazywanie swej postaci imieniem oraz nazwiskiem sławnej osoby (w zależności od regulaminu może tyczyć się to również fikcyjnych bohaterów telewizyjnych) Np. MIley_Cyrus, Jack_Sparrow.
NJ (Ninja Jacking) - Nic innego jak kradzież auta, poprzez wyrzucenie z niego kierowcy bez odegrania odpowiedniej akcji RP.
OOC (Out Of Character) - wszystko poza grą, czyli nasz świat prawdziwy.
IC (In Character) - Świat wirtualny, świat naszej postaci. Wszystko co rozgrywa się w życiu naszego stworzonego człowieczka.
DM (Dead Match)- Zabijanie bez powodu.
BW* (Brutally Wounded). W momencie gdy zostaniemy pobici/spadniemy/ucierpimy na wskutek wypadku a nasze HP spadnie do 0, włącza nam się czas, w którym nasza postać jest nieprzytomna. W zależności od regulaminu, lecz najczęściej, po BW nasza postać nie pamięta zajścia sprzed utraty przytomności - jest to zabezpieczenie organizacji przestępczych. Kiedy tylko BW się skończy, będziemy mogli dalej prowadzić grę, z obniżonym poziomem HP. Podczas BW możemy akceptować CK (Character Kill - wyjaśnione wyżej), jednak nie jest to wymagane.
 

KREOWANIE POSTACI


Poza systemową częścią naszej postaci istnieje jeszcze strefa merytoryczna. Nasza postać staje się automatycznie swoistego rodzaju bohaterem świata przedstawionego, który jest odzwierciedleniem prawdziwego życia. Co za tym idzie - nie ma klonów, każdy musi (a przynajmniej powinien) różnić się, a to wyglądem, a to charakterem. Skupimy się więc krok po kroku jak wykreować swojego własnego bohatera.

1. Nazwij swoją postać.

Imię i nazwisko oczywiście anglojęzyczne, co również dotyczy postaci migracyjnych np. z Polski (e.g. Jan Kowalski -> John Kovalsky). Jeżeli masz problem z dobraniem imienia i nazwiska, Twoja wyobraźnia jest na kresie wytrzymania, bądź jesteś po całonocnej imprezie - z pewności przydatny tu będzie generator imion i nazwisk: http://www.fakenamegenerator.com/

 

2. Określ charakter i historię postaci.

Najważniejszy punkt w merytorycznym kreowaniu postaci. Pobaw się w Mickiewicza i w zwojach swojego mózgu zapisz historię Twojej postaci. Być może nikt Ci za tę pracę laurów ni Nobla nie da, aczkolwiek znacznie ułatwi Ci wcielenie się w Twojego bohatera. To Ty decydujesz kim jesteś. Może to być zwykły mężczyzna, który najzwyklej w świecie urodził się w Santos, może to być kobieta, która wyemigrowała z Europy w poszukiwaniu "lepszego jutra", a może to były zbrodniarz z Azji, który uciekł w popłochu przed wrogami. Ten proceder w istocie jest bardzo ważnym aspektem, który popiera właściwą rozgrywkę na serwerze. Pozwala na adaptację postaci w wielu sytuacjach, ponieważ można sobie wyobrazić, że całkiem inaczej zareaguje na zaczepkę szary Smith, a inaczej emigrant z Albańskiej mafii. Jedyną blokadą to Twój mózg i Twoja wyobraźnia. Zachęcam do tworzenia jak najciekawszych historii przeszłości Waszych bohaterów, gdyż są one również podstawą do odgrywania nowych sytuacji, nawiązujących właśnie do Waszych przeszłości. Dobrze też sobie na wstępie ustalić "prefix" postaci - czy będzie on kierowany na stróża prawa, przestępce, polityka, pracownika fizycznego, pracownika biura, etc. - będzie to podstawa to budowania fundamentów historycznych tejże postaci.

3. Ostatecznie adaptacja postaci.

Na samym końcu, gdy wszystko jest niemal gotowe, podsumuj sobie "kim jesteś i jak się tu znalazłeś", a potem graj zgodnie z przeznaczeniem i planem postaci - tj. obracaj się w charakterystycznym dla Ciebie towarzystwie, podejmij Twoją wymarzoną pracę itd.




Elementarz został przerobiony przez Konus'a z słynnego Elementarza RP Pana Hoffmana.
Wszelkie błędy w zapisie proszę zgłaszać w wiadomości prywatnej na forum bądź na discordzie: Konus#0469
Cały Elementarz jest w wersji 0.1 zamieszczam go tutaj w celu poznania opinii innych osób czy jest on w miarę czytelny.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...